pondělí 3. září 2012

Friedrichshafen 2012



Letos jsme s předstihem plánovali návštěvu tohoto radioamatérského mezinárodního setkání.

Z původní sestavy ale „vypadl“ Pavel OK1PVT, měl nějakou neodkladnou rodinnou akci
( svatba) Tedy jsme vyrazili ve složení ( zprava ) :


  Franta OK1FKT, já,  Milan OK1MJG a jeho žena Věrka OK1ZIS. Jelo se mým služebním vozem.  Vzhledem k zahájení výstavy v 9:00 jsme vyrazili z Klatov s Frantou OK1FKT ve 3:45 ráno a při cestě přibrzdili v Číhani pro Milana a Věrku. Už při první zastávce na parkovišti kousek za Mnichovem jsme potkali dvě auta jedoucí stejným směrem. Jedno z aut dokonce z Čech.


 Vozy radioamatérů se dají poměrně lehce identifikovat nejen podle antén, ale i podle vnitřní výbavy:
(všimněte si TRXu na palubce vedle volantu Hi)





Přijeli jsme do Friedrichshafenu cca v 8:45 a nejprve jeli zajistit ubytování přímo v jednom penzionu v místě, které předem zajistil Franta OK1FKT. Před hlavní halu jsme se dostali chvíli po 9 hodině. Fronta před vstupem byla cca na 5 minut. Do „Hafenu“ jsem jel již podruhé, poprvé jsem tam byl v r. 2008. 


    Na burze k vidění spousty zajímavostí. Já většinu času trávil u stánku firmy Flex Radio a kochal se novým rádiem z 6000 řady.

 Bohužel nebylo v provozu. Pouze vystavené s popiskem nesahat, horní dekl nahrazen plexisklem, aby bylo vidět na ty strojníky uvnitř. 


Pro mne sklamání, chtěl jsem si s tím pohrát. Nechápu, proč to tam nebylo v provozu. Pár hamů se nad tím pozastavilo a dokonce jsem zaslechl i názor, že je u FLEXe nějaký problém a proto to neběží. Než špatná reklama, tak raději žádná.  Na kolena mi srazila předpokládaná cena. Asi dvojnásobná oproti mým odhadům. Firma na místě brala závazné objednávky za "akční cenu" ovšem ani ta se mi vůbec nelíbila. A odhaduji, že díky tomu se nový FLEX moc prodávat nebude.  
Naproti tomu cena mého miláčka FLEX-1500 byla mnohem zajímavější - na setkání "pouze" 599 Euro. 
Určitě zajímavější než třeba v Ddamtek, v každém případě se patnáctistovky prodávaly.
Pro zajímavost já kupoval  před cca rokem rovnou z USA za skoro stejnou  cenu ale v dolarech a při kurzu blahé paměti 16kč/dollar :-)


Kousek od stánku FLEXů byl k vidění byl i pěkný Wood Box Radio USB monitor. Určený k ovládání SDR TRXů: 


V podstatě dotykový panel s "přiměřenou" úhlopříčkou. Pro demonstraci byl propojen s FLEX-3000. Jak to funguje jsem ale nevyzkoušel, když jsem si s panelem chtěl pohrát, začal se na mě dívat od stolu prodejce a  silně mi dával najevo, že se mu to nelíbí. Takže jsem stánek opustil a už jsem se tam neukázal. 

Další věc, která mi velmi zaujala byly dálkově ovládané anténní tunery:

Mooc pěkná věc, na KV asi to nejlepší co může být: ATU rovnou u antény. 
QRO verze do 1,5kW používá klasický otočný C . Tím točí servomotor s krokem 0,9 stupně. V tomto výkonovém provedení asi jednodušší řešení, než "BCD" matice z pevných kondenzátorů přepínaných relátky.
 K mání za 1680Euro:


200W verze pak za 598Euro:


  Bližší podrobnosti na hamware.de 
Dokážu si ale představit, že ta "QRP" verze 200W by se dala při dostatku času realizovat mnohem levněji. A pro použití na domácím QTH by i ovládání nemuselo být automatické, ale stačila by "poloautomatika s pamětmi pro jednotlivá pásma.
Pro stavbu anténních tunnerů pro KV bylo na burze k dispozici opravdu hodně materiálu, zejména ladicí kondenzátory a proměnné indukčnosti, o které normálně člověk nikde ani nezavadí:




I výběr pevných kapacit pro větší napětí a zatížení zejména ruské výroby:






Poměrně dlouho jsem odolával nabídce tohoto "vojenského" PA cca 500W , který by se hodil pro KV. Polský prodejce slevil až na 200E, ale vzhledem k tomu, že by bylo okolo PA ještě hodně práce a hlavně člověk neví v jakém stavu PA je ( tranzistory) jsem nakonec odolal a .............. nekoupil :-(


Příznivci mikrovlnných pásem určitě také našli co potřebovali, zejména WLAN antény příslušenství a ozařovače:

U tohoto stolu byly v nabídce 10GHz PA cca 1W za poměrně zajímavé ceny:

Byly k mání i jako stavebnice ( PCB ) a samotné hybridní zesilovače s datasheetem. 
Tady jem se setkal s pro mě nepříjemným zážitkem, kdy jsem jeden blistr držel v ruce a chystal se zakoupit.
(Člověk nikdy neví, kdy se bude PA 10GHz hodit, nějaké alcomácké konverory, TXy a jiný matroš z pojítek doma mám, co kdyby......)
 A  pak mě člověk stojící vedle modul doslova vytrhnul z ruky a hodil do velkého pytle mezi ostatní, které momentálně  kupoval a poctivě počítal. Chvíli jsem nevěřícně zíral a než mi došlo, že onen kupující jaksi koupil vše co prodejce nabízel,  už platil 2500 Euro a odnášel si pytel obvodů v batohu. Chápu, že to všechno  měl nejspíš na kšeft, ale jeden kousek by mu snad nechyběl. Navíc takovým způspbem, jakým se ho "zmocnil" mě doslova šokovalo. Nešlo o ten jeden modul, stejně by doma určitě dlouho ležel v šuplíku, šlo o ten moment, kdy mi nejspíš podnikavý radioamatér modul doslova vyrval z ruky. Chvíli jsem ještě tupě zíral na místě a po chvíli alespoň udělal fotografii onoho "obchodníka". Určitě si ho budu pamatovat a už bych si od něj nic nekoupil, bať by to bylo zadarmo....
Neznáte ho někdo?  


V každém případě ponaučení pro mě a pro příště, moc se nerozkoukávat a pokud něo chci, hned s tím do tašky. I když možná by se našli i tací , co by se vrhli i tam. Kdo ví.
 Pravda je, že jsem se ještě s ničím takovým na burze nesetkal, krom běžných případů, že mi někdo zboží vyfouknul před očima. To je běžná věc a dle pravidla kdo zaváhá - nežere se odvíjí i radioamatérké burzy. 
Ale aby mi někdo bral věci z ruky to už je opravdu moc.
 Na druhé straně byli velmi slušní lidé, při nákupu konvertoru pro nějaké datové SAT pojítko mi náhodný kolemjdoucí velmi podrobně vysvětloval, jak upravit a dal mi vizitku s kontakty a odkazem, kde sehnat o konvertotu informace. Moje angličtina je poměrně špatná, nakonec došlo na papír a tužku - schémata jsou naštěstí stejná ve všech jazycích.
 Velmi dobrou zkušenost jsem měl s jedním prodejcem, který mimo jiné nabízel krystaly. Měl velkou krabici s přesnými popisky. Našel jsem co potřeboval a dostal ještě jako bonus od každého krystalu které měl ve větším množství ješte další  kousek. Prodejce byl velmi ochotný, někde na něj mám kontakt, bohužel jsem nestihnul udělat foto.

 Další za zajímavých věcí byla nabídka semirigid 35Ohm kablíku. Cena ale oproti 50 Ohm verzi dost vysoká:


A k čemu že 35 Ohm kabel? I tady byly nabídky včetně stavebních návodů:

U prodejce jsem ale zakoupil hybridní zesilovače pro GSM. Typ BGY-240S.  Jedná se o lineární PA pro GSM s výkonem 3W. Ideální pro doplnění do GSM opakovačů levnějšího typu, kde modul jede max 100mW.


K vidění byly opět spousty měřicích přístrojů, některé opět za nehorázné ceny.


 Zejména starší modely spektrálních analyzátorů a radiotesterů nejspíš prodejci vozí na burzu jen vystavovat. Objevil jsem například  osciloskop BM556 české výroby za šílených 390Euro. A kdyby tak to byl ještě nějaký zánovní kousek, uloženka,  ale tenhle už měl i smazaná čísla a popisky na předním panelu. Měl jsem nutkání to prodejci vysvětlit, ale moje nulové znalosti němčiny mi (naštěstí) neumožnily s prodejcem komunikovat. 
Nechápu to. Buď to prodává někdo, kdo tomu nerozumí a nebo je dotyčný prodejce .........
   Ale byly i velmi zajímavé ceny. Například vektorový anténní analyzátor FA-VA3 do 160MHz někdo prodával za 299EURO. Oblíbený Perseus byl k mání za 480Euro, vzhledem k zajímavým cenám se u prodejců zboží poměrně brzo prodalo. Prostě a jednoduše pokud je zajímavá cena zboží je za chvíli fuč. 

   To platí obecně. Vyhlídnul jsem si KIT malého QRP Transceivru Antek na 80m. Prostě jsem si chtěl postavit nějaký TRX sám. Spojení s homemade TRX  by mě mnohem víc těšilo. Chvíli jsem studoval dokumentaci a postával u prodejce. Cena byla zajímavá , chtěl za celou stavebnici včetně krabičky v přepočtu na naše  necelých 700 kč. Ve snaze prozkoumat koncepci podobných  jednoduchých TRXů  jsem šel shánět něco podobného jinam. V hlavní hale narazím na  pěkné stavebnice 2-4 pásmových TRXů v podstatě podobné koncepce za cenu rovnající se třetině ceny nové FT-817. Vracím se z5 rozhodnut si udělat radost Antekem, ale bohužel už byl pryč. Prodejce mi sice ještě nabízel nějaký jiný model QRP stavebnice  ( TRX2008) ale to už se mi moc nelíbilo, navíc to bylo za stejnou cenu a už částečně a nepříliš kvalitně "poskládané". Ale zase jsem něco ušetřil a kdo ví, kdy bych se ke stavbě dostal. Už tak doma zahálí zánoví FT-817 . Mimochodem i ceny těchdle oblíbených QRP rádií byly poměrně vysoko, cena v přepočtu okolo 15000 kč  je podobná , jako u nás. Tak jsem alespoň zakoupil mikrofonní kompresor pro toto rádio. 
Tedy zakoupil - vyměnil. Vezl jsem pro jednoho HAMa PA na 430MHz a jelikož si ho nevyzvedl a našel se tento zájemce udělal jsem směnný obchod.
Jedná se o stavebnici  - dotyčný měl u sebe 5 ks těchto stavebnic, přičemž normální cena k prodeji byla 22 Euro. V nabídce byly i samotné obvody kompresoru , jeden jsem si pro jistotu v DIL provední zakoupil.

V sobotu jsme před odjezdem cestou na parkoviště  narazili na Karla OM7ARK:

Poznal jsem ho poprvé na setkání právě  ve Friedrichshafenu v roce 2008, když přijel s mým dávným kamarádem Jurou Volčkem z Prešova (třetí zleva):

Od té doby se s Karlem prakticky potkávám na každém radioamatérském setkání, a přes to, že to má z domova většinou hodně daleko, nikdy a nikde nechybí Hi.

 Přijeli jsme domů někdy okolo 21:00 hodiny. V porovnání s návštěvou v roce 2008 se mi zdála burza menší i počet návštěvníků stagnuje. Pro konstruktéry a radioamatéry je ale mezinárodní setkání ve Friedrichshafenu asi to nejzajímavější, co může navštívit. Pro mne byla "mise" vyčerpávající, co jsem potřeboval jsem pořídil a i něco navíc. Zklamala mě cenová politika Fy Flexradio, čekal jsem u novinky nějaké zajímavé ceny.
 Každý rok asi nemusím..... nevím, příští rok asi vynechám.

Závěrem si  dovolím  citovat jednu větu tak jak ji řekl jeden z mých kolegů radioamatérů:
" Vidět setkání ve  Friedrichshafenu a pak už můžu umřít".




Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud budete cokoliv psát, prosím zdržte se vulgárních výrazu. Vše ostatní se dá akceptovat :-)