neděle 7. března 2021

Oprava nabíječky Voltcraft IPC-1


 

 

 Mám tuhle nabíječku na tužky ( i mikrotužky) už hezkých pár let. Udržuji s ní flotilu akumulátorů, které mám.

 


 

V poslední době se začalo zvětšovat množství accu k vyřazení - to dělám, když nominální kapacita spadne na polovinu a méně. Pomocí funkce "refresh" se pak ještě snažím článek oživit.

Jenomže nabíječka začala stávkovat. Všiml jsem si, že naměřila kapacitu článku malou i u nového kusu. Další překvápko bylo, že se už nabíječka nedá nikde koupit.

U elektroniky obecně bývá problém s elektrolytickými kondenzátory. Zkusil jsem změřit originální 3V adaptér k IPC-1 - dával správné napětí 3,1V , které ale klesalo při odběru cca 1A na 2,4V. Adaptér jsem násilím rozebral  (je  lepený) a na sekundární straně objevil vadné filtrační elektrolytické kondenzátory.



 

 

 Po výměně již adaptér dával správné napětí i při zatížení, bohužel nabíječka stále nepracovala úplně správně. I když už dobře nabíjela, vyhodnocení kapacity pomocí funkce REFRESH skončilo většinou nekonečným cyklem. Správně řešeno při malých proudech REFRESH fungoval, pokud jsem nastavil test s proudem 1000mA/500mA, nefungoval.


Rozebral jsem tedy i vlastní nabíječku. Obsahuje také elektrolytické kondenzátory, ty však na měření ( zapájené v desce) byly v pořádku. To mě zklamalo, neboť další poruchové součástky nabíječka neobsahuje. Ještě jsem mikropájkou "opravil" všechny letované spoje a když ani to nepomohlo, odstavil jsem nabíječku do krabice s nápisem šrot.

Mrzelo mne to, neboť moje další Litokala Lii-500 neumí s tužkami fungovat tak dobře jako Volctraft IPC-1L.

Ta je výborná na Li-on ale s tužkami se moc nekamarádí..

Mezi tím se ke mne dostala nabíječka k mobilnímu telefonu. Zajímavý model - měl na sobě měření napětí a proudu a dva konektory. A poblikával onen displej, kde se periodicky asi během 5 sekund přepíná údaj o napětí a proudu. Displej po určité chvíli po zahájení nabíjení začal problikávat a do 10 minut zhasnul uplně.

 


 

Po rozebrání jsem zjistil teplotně závislý elektrolytický kondenzátor. Jednoduše - když jsem do útrob nabíječky vstříknul chladicí spray, vše fungovalo normálně.  Onen elektrolytický kondenzátor ztrácel kapacitu při zahřátí..

Vzpoměl jsem si na IPC-1 odstavenou v krabici neopravitelných věcí - našel a elektrolyty vyletoval. 

Teplotní test v testeru ukázal stejný problém. Kondenzátor nezahřátý:


  Kondenzátor zahřátý mikropájkou - sáláním tepla:



 

Pokud nabíječka pracovala s většími proudy, zahřívání způsobilo ztrátu kapacity a ESR. Všechny kondenzátory jsem nahradil kvalitními 100M/100V/130C od fy SAMXON. 


 

Sice jsou o mnoho větší, než původní "KSD" a musí se do nabíječky pod display "urovnat".


 



Věřím, že tyhle kondenzátory už mě v nabíječce přežijí.

Nabíječka samozřejmě začala fungovat a vešketé funkce jsou bez problému použitelné.



2 komentáře:

  1. Díky za tip, mám s nabíječkou obdobný problém. Špatně nabíjí/vybíjí apod. Dokonce na mě "vrčí". Kondenzátory mám nějaké nechystané tak zkusím vyměnit. Další výrobek, který po pár letech doejde, protože výrobce potřeboval uštetři 3Kč na kvalitní kondenzátory.

    Hlavně že tupí EQ šašci jen řeší CO2....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na mě taky vrčí i po výměně kondenzátorů v nabíječce. Vypadá, že budu muset udělat i adaptér. Na laboratorním zdroji nevrčí.

      Vymazat

Pokud budete cokoliv psát, prosím zdržte se vulgárních výrazu. Vše ostatní se dá akceptovat :-)