úterý 13. září 2016

Duplexer Procom DPF70/6

 Letos jsem ze setkání z  Friedrichshafenu přivezl duplexer Procom - DPF70/6. Proč? Mám v plánu nahradit OK0BM malinkým železem přímo u antény.  Upravenou Nokii 620 a malý duplexer k tomu. Důvodů je víc, jeden z nic je  např. eliminace dlouhého koaxu od převaděče k anténě, stačí jen "levný" napájecí kabel. Ostatně se tak už dnes řeší i komerční technologie GSM a většina střev je napchána přímo k anténě. Kromě úspory již zmíněného koaxu se to v případě převaděče projeví i na parametech převaděče. Ale to už jsem trochu odbočil.
Tenhle nížepopsaný stál 30E, ještě ve Friedrichshafenu na burze jsem koukal, za kolik se dá pořídit "normálně":
RScom  ,  Hamshop.nl  ,
 
Duplexer ležel doma v regálu a protože se blíží zima, chtěl jsem s tím trochu hnout.
Vypadá pěkně, nápadně připomíná čínské výrobky.  Těžko říct, kdo to od koho okopíroval, jisté je, že tenhle kousek je o něco "značkovější" než čína. Alespoň nálepka Procom , Denmark dává naději, že to bude lepší než "čína". Hmotnost krásných 950 g,  mechanicky velmi pěkně provedené, tuhé a sešroubované torxíky.



Zde je možno okouknout duplexer detailně: Procom DPF70/6
Jediná vada na kráse jsou BNC konektory  , ale alespoň to je o něco lehčí. Také mě trochu znepokojoval údaj  Spacing: 9-13MHz, i když údah DPF 70/6 by měl logicky ukazovat na 70 cm pásmo a 6MHz  minimální odstup  kmitočtů.  Ale dle datasheetu se opravdu jedná o 9-13MHz : DPF70/6
V prospektu lze vyčíst z grafu úplně vpravo útlum HIGH portu o něco lepší než 0,5 dB !!... a zmiňují i teplotní stabilitu 4,5ppm/C    Protože jsem měl trochu času a zvědavost nedala,
připojil jsem k voobleru a....

Původní naladění pro kmitočet 429,9/419,9MHz ( tedy s odstupem 10MHz )  bylo s útlumem cca 0,9 dB a odstupem ( rejekcí ) okolo 89 dB. Tak jsem začal kroutit, ladit. Bylo třeba všechny písty vytáčet ven, bude to na vyšším kmitočtu.
Ladí se mnohem lépe než 12-ti dutinový HUBER & SUHNER  u kterého bylo třeba zkrátit ladicí šrouby a kromě 12 dutin ladit i vazby. Zkrátka se kroutí směrem ven a kouká se na obrazovku, jak hrby cestují.
Přeladění tvalo asi 2 hodiny, mám k dispozici jen dvouportový přístroj a musím vždy přendat TX a RX větev.
Výsledek je naprosto vynikající. Samozřejmě ve srovnání s t Huber-Suhnerem je tam nepatrně větší útlum v propustném pásmu, ale v izolaci je to skoro srovnatelné!!! Ale je fakt, že Procom je "jen" rejekční a vše kolem rejekce jde do RX narozdíl od obřího Huber-Suhner duplexeru, který oba kmitočty filtruje.  Ale i tak mě tenhle malinký duplexer příjemně překvapil svými parametry. Posuďte sami:



Nádhera, spokojenost!  I přes to, že duplexer je určený pro odstup 9-13MHz je výsledné naladění výborné.
  Ještě jsem zkusil nechat duplexer za oknem na rozpáleném sluníčku a v mrazáku při -12 stupních.  Paradoxně, když byl na slunci jen se nepatrně zmenšil ( o 0,1dB ) průchozí útlum. Po vyndání z mrazáku to sedělo naprosto stejně jako při pokojové teplotě. Spektrák ( s tracking gen.) jsem stále opakovaně cejchoval i s měřícími šňůrami ( a BNC spojkou) , aby bylo měření přesné. Zejména nízké hodnoty útlumu +/- 0,2 dB cestují s oteplením přístroje. Také jsem zkoušel prohnat duplexerem výkon a měřit útlum pomocí úbytku výkonu  Přesně 20W do duplexeru a  ven v TX větvi vylezlo "jen"  16,5W - přesně to odpovídá naměřeným údajům ze spektráku.
Závěr?
  Oproti čínskému duplexeru, který není teplotně kompenzovaný a má i horší parametry je Procom určitě  kvalitnější.   Ale vycházím z modelu SQ450-N zakoupeného na 409shop.com, který jsem ladil a útlumem jsem se nedostal pod 1,3dB, izolace okolo -75dB. Ale teplotně to bylo závislé hlavně při vyšších teplotách, kde  klesala rejekce. A při  skoro dvojnásobném průchozím útlumu je při větších výkonech již znatelné oteplení.


Možná jiné modely čínských duplexerů jsou jiné, ale neměl jsem možnost otestovat. V praxi to samozřejmě při použití kvalitních TX a RX nemusí mít takový vliv na celkové parametry převaděče, ale výborné parametry potěší, zvlášť při takovém poměru k ceně a velikosti. Prodejce ve Friedrichshafenu měl duplexerů hodně (celá plná přepravka) a tohle je opravdu bezvadný kousek, za který těch 30E určitě  stojí dát.
Doufejme, že se příští rok znovu objeví.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud budete cokoliv psát, prosím zdržte se vulgárních výrazu. Vše ostatní se dá akceptovat :-)