Je to 14 dní co mi přišel balík. Doma otevřu a v tom IC-7400. Poměrně používaná , dalo by se říct orvaná.
A u toho dopis, jestli bych se na to nepodíval. Že to bylo v servisu a že by to stálo....bla...bla. OK1xxx
Jenomže já už doma nemám HAM-SHACK. Z mé pracovny mi rodiny vystěhovala, má tam pokojíček syn.
Nakonec mě to těší, protože je tam podobný nepořádek , jako jsem tam měl já:
Hlavně je to v podobném stylu, na stole převažují dráty, ventilátory atd...
Ale to už jsem trochu mimo mísu....
V dopise u Icoma byla zpráva , že majitel předem nevolal, protože bych na to stejně neměl čas a že prý to tedy raději poslal rovnou. A že prý to může klidně ležet u mě a když to nejde, tak je to jedno.
Icom nejel - vůbec. Mrtvola, nešel zapnout. Tomu nemůže tolik být, když to nejde zapnout říkám si.
Ovšem zápach spáleniny z útrob naznačoval, že moje úvaha bude nejspíš lichá.
V ložnici, kde mám malý stolek s PC ( a ulitou trafopájkou ) jsem dneska Icoma rozebral. Kdo to někdy dělal ví, že je to pěknej vopruz. Protože nebylo místo, vyprázdnil jsem jeden šuplík do máme pod postelí a tam rozebraného ICOMA vyskládal.
Závada byla zřejmá ihned. Rozsáhle vypálené cesty od mikrofonního konektoru. Přesněji - zemní cesta. Někde byla odlepená v celé délce, někde jen jiná barva. A na několika modulech .
Tohle přesně se stalo Frantovi OK1IBB - zprvu to vypadá, jako by se VF dostalo do MIC cesty a poničilo to zemní propojení v transceivru. Při bližžším ohledání fotografií už tenkrát u Frantova Icoma 9100 bylo zřejmé, že závadu nezpůsobilo VF, ale velký proud.
Dle hledání v dokumentaci jsem zjistil, že u transceivru za provozu nejspíš upadla napájecí zem, a celý napájecí proud tekl přez MIC konektor ze sekvenceru, který Franta OK1IBB používá ve spojení s PA.
V servise u 9100 vyměnili nějaké bloky, rádio bylo v záruce, něco to stálo....
U 7400 , která byla rozebraná pod poselí byla příčina závady naprosto stejná.
Inu vzal jsem tenký měděný drátek, a všechny porušené měděné spoje jsem opravil. Včetně několika prokovů - asi 3 hodiny času. Kontrola ohmmetrem, sborka transceivru ( vždy něco zbyde Hi )
Zzapnutí - RÁDIO BĚŽÍ!!!!
Ještě jsem donesl z garáže gelovku 12V/12Ah, abych vyzkoušel TX a zdá se, že je vše OK!
Sice nemohu otestovat výkon, citlivost, ale zdá se že vše funguje dobře.
Oprava se podařila a zprvu strašně vypadající závada se povedla odstranit.
Do mikrofonního konektoru jsem vřadil malou SMD pojistku kterou jsem vybrakoval ze šrotu z modemu, aby se stejná situace nepoakovala. Tentokrát by už mohlo prohořet něco dál...cesty jsou opravené 0,5mm Cu drátem.
Spíš by mě zajímalo, proč na něco takového nemyslí výrobce. Je jasné, že se něco takového může přihodit, i když MIC vstup by měl být před připojením k sekvenceru oddělen galvanicky ( relé , tráfka...)
To že veškerý napájecí proud teče MIC vstupem asi ještě při RX projde, po zaklíčování to ale nemůže přežít. Čím dál se mi zařízení od Icoma přestávají líbit. Když uvážím co IC 7400 již má různých publikovaných závad a srovnám s jinými značkami, mám dojem, že to Icomáci začínají flákat. Doslova. To že jsou nepodmazané výkonové prvky vazelínou je neomluvitelné, stejně tak jako další typicky konstrukční vady.
Popsaná závada (i u 9100) potvrzuje, že konstruktéři nemysleli na všechno. U jiných transceivrů je např v zemní cestě odpor 22 Ohmů spolu se SMD tlumivkou - fungují jako velmi kvalitní ochrana výše popsaného stavu. A oprava je pak mnohem jednodušší. Doporučuji pojistky do transceivrů doplnit, nejen do MIC, ale třeba do CAT a datových konektorů. Např. u FT-817 je napájení na CAT konektoru "jištěné" odporem nízké hodnoty. Vzpomněl jsem si na to, protože už asi 4 roky slibuji Pavlovi OK1PVT, že mu SMD v jeho 817 vyměním.
Kdyby tam odpor nebyl a propoj byl "na tvrdo" při zkratu napájení na CAT to může odnést kde co...
Pro všechny, co chtějí vědět, co se u mě a v okolí děje. Převážně z technického světa a radioamatéřiny...
pondělí 16. května 2016
Bolutek – RS232 linka přes Bluetooth, aneb slovy klasika: Zkuste to bez drátů, milý Marconi….
Sériový port používám hlavně ve firmě ke konfiguraci
zařízení, tak nějak se ustálil standard, že většina zařízení telekomunikačních a informačních
technologií má minimálně základní
konfiguraci nastavitelnou pomocí sériové
konzoly. Klasický COM port, který už na drtivé většině dnešních notebooků a PC
chybí.
Ve W7 už pro jistotu chybí i Hyperterminál, tvůrci a desingéři OS a
počítačů na nás techniky prostě kašlou.
Když jde do tuhého a
potřebuji HW COM nebo další PINy rozhranní RS 232 - RTS, CTS… , používám stařičký Omnibook
P1/100MHz s MS-DOS (Motorola TRXy Hi) a
W95 , nebo NTB s Celeronem 600MHz a WXP. Na tomhle železe dobře běhají i různé alternativní programátory typu
Ludipipo, JDM nebo Phoenix… Tyhle „bastl-programátory“ a udělátka nestandardně využívají
napětí na COM PINech jako „tvrdý“ napájecí
a programovací zdroj.
COM lze u nových PC nahradit
nějakým převodníkem USB/COM např. typu FTDI.
Některé chodí, jiné hůř, některé
vůbec, nebo jen s nějakým zařízením nebo operačním systémem. Je to o
zkoušení, ale nikdy no není plnohodnotný COM ( už např. kvůli přerušení a
přístupu k portu z OS ), tedy hardwarový, jako známe ze starších PC,
nebo notebooků.
Někdy není na vině jen samotný převodník, výrobci HW si
zjednodušují život a snižují náklady,
pak to vypadá takhle: http://ok1uhu.nagano.cz/rs/?p=155 Doporučuji přečíst a hlavně naučit básničky
Hi.
I ta hláška jak „host
vyhazuje vrchního“ zapadá přesně do současné doby, kdy všichni na všem šetří.(
katování kostů ) Pozn. OK1UHU beru jako zkušeného technika a čerpám z jeho
skvělých webových příspěvků, i když se
úplně neztotožňuji s jeho mimotechnickými aktivitami L. Důležité je, že se
ještě dnes někdo podělí o své nabyté zkušenosti.
Kdo si to přečetl pozorně pochopil, že za většinou problémů
s komunikací pomocí USB/COM převodníku může někdy i samotný
převodník. Pokud takový „ošizený
„převodník požíváte se železem, které jak bylo krásně řečeno „parazituje“ na
příchozí úrovni - chodit to nebude. Ale
problémy mohou být i jinde a jiné..
Bohužel na trhu je poměrně velké množství USB převodníků
s různými čipy, v různém provedení a za různé ceny. Pravidlem je, že
ty dražší bývají kvalitnější. Ale čínští výrobci dokážou dnes napodobit kde co,
takže není problém , že v kabátě původního kvalitního převodníků je nějaká
napodobenina. Neboli vzhledově stejné železo může obsahovat nějakou fungující
náhražku, která občas a s něčím i nějak funguje. I vyhledávač najde
poměrně rozsáhlé diskuse o kvalitách
takových převodníků:
Já jsem vystřídal asi 8 ks, nakonec jsem skončil u
převodníku který dodává fy HP: P/N
305380-001
Převodník byl dodávaný k termosublimační paragon tiskárně
a po instalaci tiskárny na LAN/RS232 interface mi jednoduše zbyl. :-)
Nikdy s ním nebyl problém. Dá se objednat např. zde: http://www.mk-electronic.de/eng/items/show/305380-001N
Bohužel jeho cena je poněkud vyšší než standardní výrobky
podobného typu.
Nakonec pro klasickou konzolu i většina levnějších USB/COM krabiček funguje…
Z 95 procent je třeba jen signál
RX,TX a zem. ( 2,3,5 na CANON-9 ) O to je to celé jednodušší.
Co mě ale vadí, že z notebooku doslova čumí další
tkanička. Na ní visí modul převodníku s CANON 9pin portem a do něj
zastrčený další kabel, s dalším konektorem. Špatně se s tím manipuluje hlavně v terénu,
když potřebuji NTB občas posunout, nebo položit na sedačku auta .
A zvlášť když do noteboku ještě vede kabel od
napaječe a sem tam ještě USB ocásek od myši, pokud to s poštěváčkem, nebo
touchpadem třeba nemáte rádi.
A tak mě napadlo, že bych mohl také používat pro obyčejné
konzolové připojení nějaké to prodloužení bez drátu. Vyhrabal jsem staré
Gigaset M101 Data „pojítka“, ale při pohledu na nevzhledný a dnes už poměrně
zastaralý , nicméně dobře funkční kus HW ( plnohodnotná prodlužovačka RS232
linky) jsem to zas vrátil z5 do krabice.
Nechal by se tomu ušít hezčí kabát, DECT jako takový má parádní dosah, ale
potřeba napájení na obou stranách a nutnost připojení jednoho modulu k NTB
mi nevyřeší tkaničku vedoucí z notebooku…. L
U modulů bych musel ještě zajistit napájení na obou stranách….
A co modrý zub? Už před časem jsem si udělal dle
stránek OK1CJB CAT kabel k FT-817.
Chodí to dobře, hlavně ve spojení s mobilem nebo tabletem - je to zas o drát méně.
A mě by se hodilo mít
možnost jeden konec píchnout „někam“ do zařízení – třeba ve skříni v terénu a v pohodlí auta, nebo někde pěkně ve stínu
pak klofat do konzoly.
To samé někde v racku a klimatizovaných
serverovnách – modul píchnu do zařízení
a NTB bude někde, kde mi netáhne na krk. Ono to samozřejmě jde
s dvacetimetrovým kabelem, nataženým přes místnost až někam … ale při
první příležitosti vám notebook vystřelí od stolu, když někdo o kabel zakopne.
V lepším případě se bez problému vytrhne převodník z USB portu
z noteboku, v horším to odnese i NTB, kabel a ten port ( konektor) na
druhé straně. Všechno jsem zažil. O nic
nešlo, NTB byl můj stařičký WEBBOY s Celeronem a trochu jsem mu načechral
horní kryt, jak to vzal ze stolu na zem :-)
Onen člověk, který slušně zakopnul o kabel jsem byl já. V zápalu boje na
něj někdy člověk prostě zapomene.
Já mám podobný problém i s náhlavní
soupravou, kterou používám k TRXu. Poslouchám, ladím, pak někdo
z rodiny volá, ( např. dcera „ tatí …“) Zvednu se , odcházím a až prudké škubnutí hlavou mi
připomíná, že je něco špatně. To je
další z věcí, kterou bych rád časem pořešil, ale vrátím se k COMu a
modrému zubu.
Zkrátka – funguje to!!!
Nejprve jsem objednal samotný Bluetooth modul a dobastlil k němu
MAX232.
Samotné moduly lze zakoupit, ovšem mají „jen“ TTL rozhraní.
Když jsem hledal nějaký hotový převodník
s MAX232
který TTL úrovně
z BT modulu dostane na správné napěťové úrovně, které se líbí lince RS232,
tak jsem narazil na hotové řešení:
Celá deska
s konektorem CANON 9 , převodníkem a BT modulem! Na modulu je i optická signalizace BT spojení
, tlačítko párování a LED kontrolka nabíjení. Paráda, takhle hezky a maličké to
nikdy nejsem schopen udělat…. A hlavně za tu cenu.
Místo
transakce: WWW.ALIEXPRESS.COM
LONDON GB
Typ
transakce: PLATBA
KARTOU
Referenční
číslo: 10425823-000000288
Datum
operace: 2016-04-06
Datum
zaúčtování: 2016-04-06
Datum
provedení transakce: 2016-04-04
Původní
částka: 6,89
USD -1
Částka
v zúčtovací měně: 69,26
CZK
Částka operace v CZK: -169,26
No nekupte to za 170kč
J
Modul jsem objednal a přišel za cca 8 dní! V klasické čínské obálce, pěkně zabalený.
Jmenuje se to BOLUTEK :-)
Spárovat s PC to šlo bez problému (
PIN 1234 ) , v systému se přibyl nový HW – v mém případě COM 6, při připojení
k modulu (konzolovým programem) se rozsvítila trvale modrá LED, která bez
slinkování bliká.
Ale bohužel to nechodilo. Zkušebně jsem spojil
piny 2 a 3 na CANONU a hele, na terminálu PC jsem viděl echo klávesnice. Pak chvíli měření a laborací a problém byl
objeven. PINy 2 a 3 jsou na konektoru prohozené. Ano počítá se s NULL
kabelem F-M pro spojení s RS232 na PC. Ale já to chtěl jako konec –
kompatibilní PINově s COMem na PC. Už proto, aby šel modul rovnou připojit
do zařízení, nebo použít tovární redukce - kabely ( např. Cisco atd. ) No -
nejjednodušší bylo vyndat konektor Canon a přehodit dráty vedoucí od MAXe.
Původně jsem chtěl škrábat spoje a bastlit, ale nakonec zvítězil nápad
znásilnit vývody toho Canonu. Prachsprostě jsem je naohýbal ( přehodil 2 a 3
mezi sebou) a konektor znovu zaletoval.
Možná by bylo jednodušší konektor
neosadit a místo něj připojit rovnou krátký kabel na konci se správně
zapojeným RJ45, která se pro konzolu na zařízeních používá. Ale přišel
bych o možnost využít další redukce pro jiná zařízení. Teď ještě krabičku – modul
rozměrově krásně vešel do krabičky od ADSL splitteru. Jenomže krabička zůstala
děravá – po vyndaných střevech zůstaly 3 otvory pro zásuvky RJ.
Tak jsem vzal smršťovací fólii a celé to fénem "smrsknul".
Není to žádný desingový výstřel, ale zase je vidět na LED-ky a hlavně to bylo
hned. Bez práce, bez vrtání, pilování, lepení děr atd…
Baterie k modulu se hodila stejná, jako je
k quadcoptérce CX-10A. Dva kousky jsem objednal již před časem na e-bay,
protože dva exempláře téhle superhračky máme doma a vysoký nabíjecí proud se podepsal
na baterii výrazným snížením kapacity… Kus za cca 30kč.
Konektor, se kterým se baterie dodává je přesný protějšek
toho, který je osazený na BOLUTEK modulu.
Nebo lze za cca 50kč koupit baterii větší:
… s kapacitou 500mAh , což vystačí na cca 50 hodin
provozu modulu.
U této baterie můžeme nabíjet bez problému proudem 1C po dobu
cca 70 minut.
Narazil jsem ale i na moduly, které jsou s baterií již
v sadě, nicméně cena těchto sad je zase o dost vyšší:
Takže se určitě
vyplatí objednat baterii samostatně, případně použít nějakou starší 3,7V Li-On
nebo Li-POL např. z nepoužívaného mobilního telefonu. Důležité je,
že baterie musí obsahovat nabíjecí elektroniku! Li-On a Li-POL „pytlíčky“
průmyslového provedení většinou takový modul obsahují – hlídá maximální napětí
článku a po dosažení hodnoty cca 4,2V baterii odpojí. Jako ochrana je takový modul vestavěný i do
většiny baterií pro mobilní. telefony.
Lze použít i držák na
tužkovou baterii a osadit do ní článek 14500, opět dostupný za mrzký peníz na
e-bay :
„Tužkovku“ je ale třeba nabíjet externě, potřebná
elektronika zde chybí, nebo článek obsahuje pouze „proudový omezovač“…
U baterie pro CX-10a,
která má ten správný konektor, je ale třeba přehodit polaritu. Buď lze vyletovat a otočit konektor na modulu, nebo ( méně
pracná varianta) pomocí špendlíku odjistit aretaci pinů na konektoru a piny
mezi sebou prohodit. Baterie má 100mAh, při odběru modulu cca 10 mA je výdrž
přibližně 10hodin, což je postačující. Je třeba omezit nabíjecí proud baterie
vhodným odporem v USB kabelu na cca 50-100 mA, nabíjení pak trvá cca 1 - 2hod.
(dle nastaveného proudu) Nabitý akumulátor signalizuje právě zhasnutá červená
LED na modulu.
Dosah modulu s notebookem DELL E7450 je cca 40 metrů na
přímou viditelnost, v místnosti to „propálí“ dvě stěny a když sedím v autě, zmenší se
dosah tak na 20 metrů. Určitě by šlo dosah zvětšit náhradou té pidi anténky na
plošném spoji nějakým klasickým WIFI proutkem, ale mě dosah plně postačuje.
Důležitá je eliminace problematického kabelu hlavně při práci v terénu. Ovšem
objevil se problém nový – modul jsem už 2x zapomněl u zařízení. Ale to určitě také znáte v podobě
zapomenutých USB FLASh disků v počítačích kamarádů, nebo CéDéček a DéVéDéček
v mechanikách strojů, které jste instalovali atd….
Ještě se krátce vrátím ke konfiguraci modulu – ta nebyla
v mém případě nutná dělat žádná. Na webu je dosupná dokumentace a sada AT
příkazů, defaultně byl ale modul nastaven na 9600,8,N,1 , takže nebylo třeba
nic měnit. Pro zapnutí modulu v režimu „bezdrátové RS232“ je třeba použít
ve spojení s PC, tabletem nebo telefonem režim SLAVE.
Na internetu lze zakoupit i hotový modul BT sériového portu
v pěkném kabátě, bohužel za poněkud jinou cenu, kterou jsem nebyl ochoten
akceptovat:
Nakonec jak říká jeden můj kolega radioamatér: „koupit si to
celé hotové a v kabátě – to umí každej blbec“
Cena za výše popsané zařízení vyšla na cca 200kč ,
nepočítám cca 2 hod. celkového času stráveného původní laborací se
samotným BT modulem a „zabalením“ modulu do smršťovačky J.
Protože se modul a jeho použití v praxi velmi osvědčilo,
výše předkládám široké veřejnosti praktické zkušenosti a návod na zhotovení
funkční varianty z dostupných součástí. Možná je článek trochu obsáhlejší
, možná by stačila jedna věta ve stylu „kup tohle , otoč dráty, k tomu
takovou baterku“ , ale ti zkušenější nemusí číst všechno :-) .
pondělí 9. května 2016
Letos nově s čluny u nás! Ale...
Možná jste zaregistrovali, že letos lze již s rekreačními plavidly na české vodní plochy. Původní zákaz z dob komunistických padnul a letos můžete např. na Hracholusky, Lipno, nebo Máchovo jezero s motorovým člunem.
Podrobnosti např. zde:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1520326-pravidla-pro-motorove-cluny-se-uvolnila-pry-podpori-podnikani-u-rek
Hezký počin, pravidla o vlastním používání člunů a režimu plavby lze nalézt na webu.
Na Lipno s člunem
Celé to má jeden takový malý háček - v podmínkách je napsáno, že strojní pohon - výkon motoru může být maximálně 10kW. Ne 10HP , ale 10kW. Je běžné, že se výkon lodních motorů uvádí v HP. ( koňská síla, Horse Power). Dobře, dejme tomu, že třeba z hlediska používání správných jednotek SI soustavy někdo použil kW. O to nejde. Jde o tu hranici. Motory se běžně vyrábějí jako 5HP ( do 5HP není u nás třeba mít kapitánské zkoušky), dále je běžná řada 6HP, 8HP, 10HP ( 9,9HP), dále pak 15HP, 20HP.....
Motor 10HP má 7,4kW, motor 15HP pak 11kW. Neboli poslední použitelný motor z běžné řady je 10HP s 7,4kW výkonu.
V běžné modelové řadě a mezi vlastníky prostě čistých 10kW nenajdete. A 15HP motor už má 11kW, tedy o kilowatu víc. A ten už ne.
Ono nešlo do té novely dát výkon max. 7,4kW , nebo max 11kW ( nebo 4kW to už je jedno ) tak, aby tomu vyhovovala běžná modelová řada. Původně jsem si myslel, že to výkonové omezení "někdo" zcela jednoduše a nevědomky místo HP uvedl v kW.
ALE!!!!
Nedavno se na trhu ale objevily motory, přímo "ušité" na míru 10kW:
http://www.motorboat.cz/novinka/58-Kde-lze-plout-aneb-Vybirame-lodni-motor-o-vykonu-HP/
Takže 1+1 =?
Celé to bude nejspíš zase lobby nějakých skupin. Proč by se na tom nemoho přiživit pár lidí a firem navíc? Dovezeme to co je potřeba a lidi to koupí. A my vyděláme! Než aby si potencionální zájemce koupil ( i třeba z druhé ruky) nějaký ojetý 10HP, to si raději koupí nový 10kW. A my mu ho ( za patřičné peníze) dodáme. A vyděláme. A zákazník bude spokojený, má přesně to co potřebuje, to co vyžaduje vyhláška.
A onen autor vyhlášky se šalamounsky zvoleným max. výkonem by taky mohl něco z toho dostat, aby příště zas nenápadně podstrčil nějakou novou šikovnou novelu. Je hezké, že nám povolili lodičky na Mácháči, ale nešlo by to bez toho slintání?
....prostě HNUS VELEBNOSTI! Je mi z tohodle bananistánu na zvracení. Zase musíme mít něco extra!
Ve východoevropských krajinách je běžné, že do 15HP není třeba VPM ( papíry) U nás musíme mít stále něco extra...
A vy ostatní, kterých se to netýká? "Oni" připraví nějakou lahůdku třeba i na "silniční jachting", aby se zas někdo na něčem mohl napakovat. Že néé? Co před časem lékárničky. Víte kolik jich bylo?
Ale je třeba vymyslet zas něco nového. A nejlépe ruku v ruce s EU směrnicemi, ať to není tak průhledné.
Tak si připravte peněženky! Bude třeba vyměnit reflexní vesty v autech:
http://www.novinky.cz/domaci/402976-motoriste-musi-menit-reflexni-vesty.html
Novou povinností je, že prodávané vesty budou muset být testovány tzv. notifikační osobou a podle toho patřičně očíslovány. A patřičně oceněné.
Ty staré už prý nevyhovují. Ale prej na kolo se hodí.
Tak na kolo jo, do auta ne. Bananistán. Hadr. Hnus velebnosti. Už se opakuju...
1+1=?
Ano, nová vesta bude dražžší, na STK ji budou kontrolovat a vy ( já, my všichni ) si jí budeme muset pořídit.
Bude stát zhruba jenom 60kč, to nikoho nevytrhne. Jasně nevytrhne, taky ji koupím, budu muset.
Ale někdo se na tom zase pěkně napakuje. Schválně, kolik je u nás aut? No kdybych měl z každý vestičky
10kč zisk, tak nemusím už nic dělat. Ani moje děti ne. Výrobu zadat někde v číně , při těch počtech je to tak dollar a zbytek na "obchodní činnost".
No a nebojte, příští rok zase něco vymyslíme. Chce to něco, aby jste vy ovečky moc nekecali. Nějakou drobnost třeba za stovku, za stopade. Třeba pípačku na cování v obci, nebo jinou hovadinu. Musí se to podat jako v zájmu bezpečnosti a je třeba ulejt nějaký peňo pro někoho, kdo novelu dobře připraví.....
Štve mě to. Štve mě , jak všichni legálně kradou. Vymýšlejí hovadiny, a my jim podle toho skáčeme.
Já nechci skákat. Já chci vymejšlet ty hovadiny a kasírovat. Mě ani vlastně tak nevadí že jsou lidi, skupiny, firmy, lobisté, kteří nás legálně obírají. Ale měli bychom se občas vyměnit :-(
Přidáno 16.5. 2016
Abych to uvedl s těmi vestami na správnou míru, tak původní informace je dementována novou zprávou:
http://www.denik.cz/z_domova/ridici-reflexni-vesty-menit-nemusi-uklidnuje-ministerstvo-20160510.html
No... alespoň něco. Zvítězil rozum nad demencí, nebo se "někdo" zalek reakcí lidí a celou "akci" poslal k vodě?
Uvidíme.
Ale dovolím si ještě jednu perličku. Byl jsem na STK va Státní Plavební Správě v Praze. Vše proběhlo poměrně hladce, ale v závádách na mém 3,3m člunu mám napsáno : Doplnit hasicí přístroj 2kg.
Prej novej předpis.
To zase někdo šlápnul do h***a. Když mi nedej bože něco blafne ( no co by - něco kolem motoru nebo nádrž - benzín v ní. ) tak všichni šipku do vody a pryč. Úplně vidím, jak to tím 2kg hasičákem hasím.
No a pokud na to stačím - kolem je vždy vody dostatek, dokázal bych si poradit s veslem atd...
Takhle ten hasičák je nebezpečnej, bude se budet řádně přidělat někam k zrcadlu...
Podrobnosti např. zde:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1520326-pravidla-pro-motorove-cluny-se-uvolnila-pry-podpori-podnikani-u-rek
Hezký počin, pravidla o vlastním používání člunů a režimu plavby lze nalézt na webu.
Na Lipno s člunem
Celé to má jeden takový malý háček - v podmínkách je napsáno, že strojní pohon - výkon motoru může být maximálně 10kW. Ne 10HP , ale 10kW. Je běžné, že se výkon lodních motorů uvádí v HP. ( koňská síla, Horse Power). Dobře, dejme tomu, že třeba z hlediska používání správných jednotek SI soustavy někdo použil kW. O to nejde. Jde o tu hranici. Motory se běžně vyrábějí jako 5HP ( do 5HP není u nás třeba mít kapitánské zkoušky), dále je běžná řada 6HP, 8HP, 10HP ( 9,9HP), dále pak 15HP, 20HP.....
Motor 10HP má 7,4kW, motor 15HP pak 11kW. Neboli poslední použitelný motor z běžné řady je 10HP s 7,4kW výkonu.
V běžné modelové řadě a mezi vlastníky prostě čistých 10kW nenajdete. A 15HP motor už má 11kW, tedy o kilowatu víc. A ten už ne.
Ono nešlo do té novely dát výkon max. 7,4kW , nebo max 11kW ( nebo 4kW to už je jedno ) tak, aby tomu vyhovovala běžná modelová řada. Původně jsem si myslel, že to výkonové omezení "někdo" zcela jednoduše a nevědomky místo HP uvedl v kW.
ALE!!!!
Nedavno se na trhu ale objevily motory, přímo "ušité" na míru 10kW:
http://www.motorboat.cz/novinka/58-Kde-lze-plout-aneb-Vybirame-lodni-motor-o-vykonu-HP/
Takže 1+1 =?
Celé to bude nejspíš zase lobby nějakých skupin. Proč by se na tom nemoho přiživit pár lidí a firem navíc? Dovezeme to co je potřeba a lidi to koupí. A my vyděláme! Než aby si potencionální zájemce koupil ( i třeba z druhé ruky) nějaký ojetý 10HP, to si raději koupí nový 10kW. A my mu ho ( za patřičné peníze) dodáme. A vyděláme. A zákazník bude spokojený, má přesně to co potřebuje, to co vyžaduje vyhláška.
A onen autor vyhlášky se šalamounsky zvoleným max. výkonem by taky mohl něco z toho dostat, aby příště zas nenápadně podstrčil nějakou novou šikovnou novelu. Je hezké, že nám povolili lodičky na Mácháči, ale nešlo by to bez toho slintání?
....prostě HNUS VELEBNOSTI! Je mi z tohodle bananistánu na zvracení. Zase musíme mít něco extra!
Ve východoevropských krajinách je běžné, že do 15HP není třeba VPM ( papíry) U nás musíme mít stále něco extra...
A vy ostatní, kterých se to netýká? "Oni" připraví nějakou lahůdku třeba i na "silniční jachting", aby se zas někdo na něčem mohl napakovat. Že néé? Co před časem lékárničky. Víte kolik jich bylo?
Ale je třeba vymyslet zas něco nového. A nejlépe ruku v ruce s EU směrnicemi, ať to není tak průhledné.
Tak si připravte peněženky! Bude třeba vyměnit reflexní vesty v autech:
http://www.novinky.cz/domaci/402976-motoriste-musi-menit-reflexni-vesty.html
Novou povinností je, že prodávané vesty budou muset být testovány tzv. notifikační osobou a podle toho patřičně očíslovány. A patřičně oceněné.
Ty staré už prý nevyhovují. Ale prej na kolo se hodí.
Tak na kolo jo, do auta ne. Bananistán. Hadr. Hnus velebnosti. Už se opakuju...
1+1=?
Ano, nová vesta bude dražžší, na STK ji budou kontrolovat a vy ( já, my všichni ) si jí budeme muset pořídit.
Bude stát zhruba jenom 60kč, to nikoho nevytrhne. Jasně nevytrhne, taky ji koupím, budu muset.
Ale někdo se na tom zase pěkně napakuje. Schválně, kolik je u nás aut? No kdybych měl z každý vestičky
10kč zisk, tak nemusím už nic dělat. Ani moje děti ne. Výrobu zadat někde v číně , při těch počtech je to tak dollar a zbytek na "obchodní činnost".
No a nebojte, příští rok zase něco vymyslíme. Chce to něco, aby jste vy ovečky moc nekecali. Nějakou drobnost třeba za stovku, za stopade. Třeba pípačku na cování v obci, nebo jinou hovadinu. Musí se to podat jako v zájmu bezpečnosti a je třeba ulejt nějaký peňo pro někoho, kdo novelu dobře připraví.....
Štve mě to. Štve mě , jak všichni legálně kradou. Vymýšlejí hovadiny, a my jim podle toho skáčeme.
Já nechci skákat. Já chci vymejšlet ty hovadiny a kasírovat. Mě ani vlastně tak nevadí že jsou lidi, skupiny, firmy, lobisté, kteří nás legálně obírají. Ale měli bychom se občas vyměnit :-(
Přidáno 16.5. 2016
Abych to uvedl s těmi vestami na správnou míru, tak původní informace je dementována novou zprávou:
http://www.denik.cz/z_domova/ridici-reflexni-vesty-menit-nemusi-uklidnuje-ministerstvo-20160510.html
No... alespoň něco. Zvítězil rozum nad demencí, nebo se "někdo" zalek reakcí lidí a celou "akci" poslal k vodě?
Uvidíme.
Ale dovolím si ještě jednu perličku. Byl jsem na STK va Státní Plavební Správě v Praze. Vše proběhlo poměrně hladce, ale v závádách na mém 3,3m člunu mám napsáno : Doplnit hasicí přístroj 2kg.
Prej novej předpis.
To zase někdo šlápnul do h***a. Když mi nedej bože něco blafne ( no co by - něco kolem motoru nebo nádrž - benzín v ní. ) tak všichni šipku do vody a pryč. Úplně vidím, jak to tím 2kg hasičákem hasím.
No a pokud na to stačím - kolem je vždy vody dostatek, dokázal bych si poradit s veslem atd...
Takhle ten hasičák je nebezpečnej, bude se budet řádně přidělat někam k zrcadlu...
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)