středa 1. listopadu 2023

Útlumáky

   Vlastním sice několik N a SMA kvalitních útlumových článků ( dále jen ÚČ ), včetně varabilního ÚČ od HP. Mám je už z dob, kdy jsem se věnoval GSM repaterům a měřením na nich. Koupil jsem je na různých burzách a dal za ně docela dost peněz. Ale pro seriózní měření to bez nich nejde. A protože je až tak často nepoužívám , mám je s dalším VF haraburdím uklizené na chalupě. A to tak dobře, že jsem je nenašel. Prohledal jsem všechno možné a když už se čas hledání blížil limitě nekonečna, vzdal jsem to. Vím, že je určitě někde mám a že se někdy objeví, až budu hledat něco jiného. 

  Ale útlumáky jsem nějaké nutně potřeboval, protože jsem chtěl udělat nějaká měření na předzesilovačích z CDMA duplexeru. Venku lilo, byl ten správný čas se na to vrhnout. Ze zoufalství jsem vyrobil tři SMD útlumáky z SMD odporů 1206. Odpory jsou ze sady z Číny, jednou jsem tam za pakatel objednal celý balík E24 od každé hodnoty 50ks.  Každý útlumák jsem zaletoval vždy  do dvou SMA zásuvek určených pro plošný spoj. Sice by bylo lepší použít SMA male + female tak jak je to u dospělých attenuátorů, ale neměl jsem takovou kombinaci k dispozici.

 Pro výpočet jsem použil stránku OK2PPK a kvůli lepší realizaci a mechanickému provedení na konektorech jsem zvolil PÍ článek.


 

 Nakonec jsem vyrobil 14, 25 a 40 dB, vychází tam totiž dobře rezistory z řady E24.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Pro 14dB je to R1: 2x 75Ohm + R2:1x 120Ohm příčně, 

pro 25dB je to R1: 2x 56Ohm + R2: příčně kompromisních 430Ohm ( mělo by být 443Ohm )

pro 40dB je to R1: 2x 51Ohm +  R2: 2500Ohm. 2500Ohm jsem vytvořil pomocí 1k2+1k3 v sérii. 

ještě bylo v plánu 6dB, ale ten jsem nakonec nespáchal...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

   Po zhotovení lze zkontrolovat stejnosměrmě útlumák ohmmetrem tak, že na jeden konec připojíme 50Ohm a na druhém portu musíme 50Ohm naměřit. Já udělal měření  vyrobených ÚČ i na voobleru. Výsledek je skoro až překvapivý, je to použitelné až do cca 1,3GHz.  Pro někoho, kdo chce měřit do 23cm bandu je to opravdu za málo peněz hodně muziky a nemá smysl kupovat drahé attenuátory od značkových výrobců "DC-18GHz" když to člověk nevyužije. Nakonec použít to půjde kompromisně až do mezního kmitočtu SA v mém případě 3GHz, jen je třeba měřák zkalibrovat se zapojeným útlumákem.

  25dB:

       40dB:


 14dB ÚČ jsem samozřejmě také změřil, ale už neuložil měření. Vycházelo podobně, použití do 1,3GHz , kde je útlum o cca 0,3dB menší než na začátku pásma a trochu se to na konci taky vlní. Zkusil jsem ÚČ i otočit, je to na chlup stejné.

 Směrem nahoru se útlum zmenšuje, jak na sebe porty vidí díky parazitním kapacitám. Popravdě jsem to tak moc dobré vůbec nečekal, můj odhad byl, že se to na 70cm už bude útlumově hodně lišit od nízkých kmitočtů. Také překvapila přesnost útlumu, ale pokud jsou přesné odpory musí být přesně i útlum. Moje představa byla asi zkreslená  tím, že jsem kdysi dělal ÚČ z běžných tesláckých odporů a za moc to nestálo už na VHF TV pásmu. 

  SMA konektory jdou k sobě dobře sesadit a proletovat. Na každé straně z prostředního PINu proti tělu naletovaný SMD odpor a po sesazení pak mezi PINy obou konektorů ještě příčný, nebo sériová kombinace dvou rezistorů. Tělo je pak zabaleno CU 0,3mm páskou aby to nesvítilo ven a celek ještě přetažený spolu s popiskem do smršťovací bužírky. Výroba 3ks ÚČ a jedné propojky nutné  kvůli kalibraci SA zabrala přibližně hodinu včetně měření.

Opět víc napoví obrázky:

 


 




 



Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud budete cokoliv psát, prosím zdržte se vulgárních výrazu. Vše ostatní se dá akceptovat :-)