neděle 9. července 2017

PD mládeže 2017, začátek prázdnin....




Letošní PD byl plánován ve smyslu věnovat se dětem. A měl volně navázat na:
  Vše vymyslel opět Václav OK1VRF, díky mu za ten nápad.
Závod se jel z kóty Úlíkov , kterou nám zapůjčila OK1KNF a vše pomohl zrealizovat  Franta OK1IBB.



    Asi 10 dnů před contestem jsem spolu s Frantou kótu navštívil za účelem kontroly, změření antény a využili jsme  i k provětrání nového spektráku který chtěl Franta otestovat. Antény byly OK, takže už se jen čekalo na 1. července.

S Václavem OK1VRF jsme měli sraz v 10:30 v Klatovech. Já se synem v jednom autě  a Václav s vnučkou jsme dorazili na kótu  něco málo po 11 hodině. Přeložili jsme materiál a poslední míli se jelo Yetinou.
    Václav připravoval setup v boudě a já s Františkem jsme se snažili připravit anténní techniku.
Tato akce, poměrně jednoduchá čítá vysunutí posledního dílu anténního stožárku pomocí lanových
 převodů a navijáku v patě antény.



Mezitím k rádiu zasedla Anetka a začalo první spojení.



  Jenomže za chvíli Vašek OK1VRF hlásí, že to nevysílá, bargraf na IC-746 ukazuje nějakou zradu. Takže jdu pro analyzátor do cca 50m vzdáleného auta. Po chvíli kalibrace ukazuje FSH-3 velké SWR  po celém pásmu, zvlnění odpovídá tomu, že kus kabelu je vidět a pak je to otevřené. Chvíli jsem na to koukal, než mi došlo, že bude třeba asi vylézt nahoru.
 
 Převlékám se do úplně nových montérek, které jsem dostal od matky k svátku a měl je na sobě jen na vyzkoušení. Pěkně jsem je pokřtil, myslím si pro sebe a už se sápu nahoru.
No nebudu to protahovat, zkrátka při vysunutí posledního dílu stožáru se na kabelu udělala smyčka na jedné konzolce a kabel se i s částí konektoru vytrhnul ze splitteru.
Takže zase dolů, zase do auta a nějaký nářadí, bude se to muset dát dohromady.
Bohužel jsem veškeré nářadí včetně pájky nechal v garáži, v autě jsem měl jen nejběžnější věci.
Nápad byl jednoduchý - z asi metrového patchcordu N-ko - N-ko odstřihnout kousek a udělat spojku " ala bolavá noha" přímo nahoře.
Studený kroucený spoj, který by měl přežít contest. Jenomže jsem neměl nic, čím by se to dalo zabandážovat. Tady zase pomohl Franta IBB, donesl klasickou asfaltovou textilní pásku a leukopast z lékárničky. Ponaučení pro příště: Bez pájky ( plynovky) náhradních konektorů, kabelu, vulkanizační pásky nikam nejezdit. To že jsem si vzal analyzátor mělo jiný důvod než hledat závadu na anténě....

Další problém se objevil při následujícím výstupu. Samozřejmě muselo začít pršet, takže jsem chvíli přešlapoval , ale pak se to trochu udobřilo  .  Když jsem chtěl vytočit zbytek konektoru z anténního splitteru, zůstala mi v ruce i samice , která byla ve splitteru zamontovaná. Utrhlo se samozřejmě střední propojení a to jsme neměli jak opravit.
    Co teď? Čas letí a z tříhodinového závodu mládeže utíkal drahocenný čas. Občas jsem zaslechnul od dětí " budeme ještě vysílat" a v hlavě jsem přemítal co s tím...
Franta OK1IBB sice navrhnul, že dojede pro pájku, ale časově by to  nevycházelo. Musel by se demontovat splitter, opravit ho, namontovat z5 a ještě vyřešit konektor na konci napaječe.
Kdyby to bylo před PD, nějaká ta hodina - dvě by se dala spláchnout, ale PD mládeže končí v 15:00

Bylo 13:00 hod UTC , smutně na to všechno vejrám a přemýšlím, co s tím. Jde o to, to co nejrychleji a nejefektivněji opravit. Už kvůli těm dětem ...
Všichni souhlasí s tím, že napaječ přepojím jen na jednu anténu , IBB dodává, že raději tu horní.
Takže demontáž splitteru (stejně se musí opravit) , Franta OK1IBB vylezl za mnou nahoru s potřebným klíčem M8, pak  najít N-spojku, na konec napaječe napojit kousek kabelu s nalisovaným N-kem, všechno zabandážovat, přibindrovat...



 a ....Vácalv OK1VRF hlásí z boudy, že ta čára na spektráku se konečně umoudřila, SWR OK !!

Je 13:30 a děti začínají závod  ......




Párkrát se u mikrofonu vystřídal Martin s Anetkou...



.... za hodinu a půl udělali pod dozorem OK1VRF 15 spojení.



pozn. ta dívenka vlevo se přijela podívat jen na "čumendu" MICu se zatím bála  uprostřed Martin,   vpravo Anetka ...

   Ke konci už tam nic nebylo, čekal jsem poněkud vyšší penetraci stanic, vzhledem k tomu, že všichni zbrojí a připravují setup na PD. A PD mládeže je příležitost, jak provětrat zařízení.
I tak dětem k 15 spojením gratuluji a doufám, že jim zájem o radioamatérskou činnost vydrží..

V 15:00 UTC to vypínáme, pro Anetku si přijela maminka, my s Martinem setrváváme cca do 17:00 hod.  Mezitím Václav VRF pod značkou OK7V rozjel PD , než jsme odjeli z kóty, měl asi 12 spojení.

 Já na místě nezůstal, čekají mě nějaké pracovní povinnosti a hlavně chci druhý den ráno vyzkoušet nové transvertory na 13 a 23 cm. V zimě jsem většinou ze zbytků po různých tlkm. zařízení poskládal transvertoty  - 23cm s 2x BLW na konci a 13cm s nějakým CDMA PA přeladěným z 2,1GHz.
Oba dávají necelých 100W, bohužel nikdy jsem s tím neudělal žádné spojení. Jen majáky, PD byla pro mě příležitost a výzva. K 13cm mám sice jen "WIFI" 24dB síto, ale zatím jsem nic lepšíh nesehnal....
A měl jsem i domluvené nějaké skedy. To jsem ale ještě netušil, že letos jsem asi nositelem smůly...

Večer okolo 21 hod UTC ještě kontroluji vybavení s sebou a zapínám FT817 přímo na stole před počítačem. Doma nemám na baráku žádné antény na VKV, takže na FT-éčko nasazuji pendrek a prolaďuji SSB segment 2m pásma.
  Za chvíli slyším výzvu OK7O  9+++ , nestačí s metr. I když odpojím pendrek a stále to hraje S7 :-)  Připojím mikrofon, a zkouším je zavolat. Musí jim to perfektně poslouchat, z místnosti s pendrekem a 1W výkonu je ihned  udělám.  Stejně pak ještě OK1KFH, OK1RAW, OL3Y, OK1KNG a OK1OPT.
Je fakt, že všechno nešlo úplně hladce, v jednom případě mi vyschlo, jak jsem dokola řval lokátor, ale alespoň jsem rozdal pár bodů.
 Kdyby tyhle protistanice věděly, že to na ně jedu s pendrekem a 1W OUT TRX-em na stole  a ještě z místnosti ( ložnice, kde mám zčásti pracovnu Hi )  asi by si mysleli, že jsem se úplně zbláznil.
To, že já slyším perfektně chápu, ale opravdu mě překvapilo, jak někdo může zaregistrovat tak malinký vyzářený výkon, ještě zatlumený zdmi domu.  Vácava OK7V jsem sice z Úlíkova slyšel, ale on mě ne, někam k oknu jsem se už v pozdních nočních hodinách nechtěl přesunovat.

Druhý den pak na pěkné kótě ve čtverci JN69SC  :-)  stavím setup na 13 a 23 cm.
Musím nastěhovat to haraburdí na malý ochoz, abych se dostal nad terén, nad stromy.
Zapínám FT-817 coby MF k XVTR 23 cm  a NIC. NIC NIC.  FT nejde zapnout, poprvé jen lehce píp, na chvilku probliknul display.
Pak už nic. Dolů, kontroluji nalájecí kabel, konektor.  Zkouším zdroj zatížit žárovkou z auta 12V/21W  svítí - zdroj je OK. Ještě chvíli mačkám to prokaté fialové tlačítko na FT-817 ale nic.
Tak to rozeberu na stole, koukám do toho. Po chvíli to zase zašroubuju , znovu zkouším... nic.
Bohužel s sebou nemám multimetr, nemám do toho čím šáhnout.  Zkouším na FT-éčko ještě chvíli ťukat ale nic...  Takže ti  všechno sbalím a proklínám tu malou černou krabičku. Leje ze mě, na kótě bylo dusno, samým kvaltem jsem se i zapomněl napít.  Neměl jsem daleko od toho vzteky s tím šlehnout o zem, ale  dopadlo to dobře - zvítězil rozum nad vztekem.

Takže jsem to zase celé sbalil a chystal se na přejezd  k Václavovi OK1VRF.
Chtěl jsem mu pomoci zbourat pracoviště, pomoct s odvozem věcí z kóty. Ještě kontrolní telefon a okolo 15:30 jsem z5 na Oulíkově.
Vašek udělal  něco kolem 130 spojení pod OK7V značkou, uvidíme na umístění.
Ještě zajistit anténu proti otáčení, zamknout naviják a boudu a hurá za Frantou OK1IBB na Koráb. Toho jsme tam ale nezastihli, byl rychlejší. Já budu muset ještě na Úlíkov vyrazit, namontovat s Frantou opravený splitter na 2m. A možná namontovat anténu na 70cm...? Vašek se zmínil, že by 70 cm jel raději, na 2m si stěžoval na široké  spletry od protistanic.
   Kvůli tomu jsem na kótu původně vezl spektrák, chtěl jsem se ve volné chvilce  podívat na pásmo a okolní BIG-GUNS  jak to reálně  vypadá s úrovněmi na anténě.  Co vím, tak fázový šum oscilátoru u 746 není úplně ideální a je známo, že tato zařízení nejsou schopna zpracovat signály okolo -10 - 0dBm, aniž by došlo k intenzivnímu  "rušení" na RX TRXu  v šíři několika desítek kHz. Ne vždycky bývá  na vině vysílající stanice, byť produkuje velmi silné signály.... Ale to měření si udělám určitě příští rok, minimálně se dá ze vzdálenosti protistanice, změřené přijímané úrovně a  zisku vlastní antény spočítat vyzářený výkon protistanice ( ERP ) . 
Osobně jsem za snížení celkových výkonů používaných v contestech na dejme tomu rozumných 500-1000W?  Nebo  definovat  maximální ERP, tak, jako třeba u wifi pojítek. Proč? Protože pak nebude spousty "běžných" závodníků otráveno rušením a komplikacemi při závodech. Jak je známo  nemusí to  být samozřejmě  nutně způsobeno právě vysílající stanicí a problém způsobuje zejména jejich RX.  Ne každý má ale chuť, možnost  čas a peníze konstruovat nákladné transvertory s ještě nákladnější řadou dalších MF filtrů a  lopotit se trnitou cestou ke zkvalitněné svého setupu právě kvůli tomu, že jsou používány nesmyslně vysoké vyzářené výkony trvale během celého závodu.
A X-kW konce používat na EME, kde nikomu nevadím. Pamatuji si situaci před 30 lety, tehdy 100W VKV stanice byla TOP a s řádově menšími výkony se dělala krásná spojení. Časem začínal trend  zvyšování výkonů a násobení fixních  anténních systémů  ( OL2R? ) , tenhle stav přetrvává do současnosti. SRI!  Podle mě je to špatná cesta. Úplně stejný problém panuje na poli ISP poskytovatelů internetu. Jejich HW - pojítka...  všechno dnes jede na maximum, nikdo se nezabývá povoleným ERP a smaží to  co to dá. Ať to přebije konkurenci a dostanu se nad šumové pozadí ať moje linka jede, ostatní je mi jedno. Divná to doba. A tak mě někdy zaujme zvláštní aktivita  hamů, kteří se sanží udělat spjení s co nejnižžším výkonem. A že se dostali na úrovně mikrowattů je krásné....

   Ale to už jsem zase silně mimo mísu. Je třeba konstatovat, že se mi letos vůbec nedařilo, na vině určitě nedostatečná příprava.  Co se týče oné mrtvé MF FT-817 , tak  druhý den večer  jsem pak zjistil, že střední pin z napájecího konektoru FT817 byl zatlačený dovnitř konektoru ve stanici a nedoléhal k protikusu od zdroje.  Asi jsem to udělal já večer předtím, když jsem použil jiný  protikus pro napájení a "rozdával body" na 2m. ( drahé body !!! Hi ) Konektor  nešel moc lehce, takže jsem použil hrubou sílu. Bohužel  nosím brýle proti slunci - stále a všude, mám problémy s okem, takže jsem ten zamáčknutý pin na konektoru ve stanici  na kótě nezaregistroval. Na první pohled nebyla vidět ani zadní rozpadlá část konektoru v FT-éčku. To napájení ale chci vyřešit jinak, konektor na mě nepůsobí ten správný dojem..

Toliko k mému smolnému 1. červenci. Úspěch je, že děti se dostaly k mikrofonu a Vašek OK1VRF odjel závod sice s o 3dB horší anténou, ale dle mě také úspěšně, bez dalších problémů.

Doplnění 18.7. 2017:
Děti získaly pěkné předposlední místo:
 
Polni den mladeze 2017


Category: 144 MHz, MULTI-N

 Pl.  Call           Score   QSO    Loc.   ASL    Power Antenna
  1.  OK1KCR         12326    81  JN79VS   668     10 W M2, DL7KM
  2.  OK1OPT          9430    49  JN69NX   720     10 W 10el. DK7ZB
  3.  OK2OZC          8858    48  JN88JX   385      5 W DL7KM
  4.  OK1KDG          8789    53  JO70BK   228     10 W 2x 11el LFA
  5.  OK1OUE          8254    49  JN69OU   530     10 W 6x4 el.DK7ZB
  6.  OK1KEL          8233    61  JO70OP   630     10 W F9FT
  7.  OK1KNG          7823    47  JN69RI     ?     10 W F9FT
  8.  OK1KMP          6727    59  JO70SM   608     10 W 2x11el YU7EF
  9.  OK1KEO          4972    45  JN79NU   555     10 W 4x 10el
 10.  OK2KYJ          4857    32  JN89QQ   600     10 W 2x11el.LFA
 11.  OK2KOP          2746    31  JN89WU   510     10 W 2x7el.DK7ZB
 12.  OK2OLS          1682    16  JN89PR   525     10 W F9FT 9el.
 13.  OK1KNF          1489    15  JN69MK   710     10 W 12 EL. Y
 14.  OK5K            1287    12  JN89VP   560     10 W HB9CV


Category: 432 MHz, MULTI-N

 Pl.  Call           Score   QSO    Loc.   ASL    Power Antenna
  1.  OK1KUO          2505    31  JO80FF   992     10 W 19el Yagi
  2.  OK1KMP          1824    23  JO70SM   608     10 W 2x19el DL6WU
  3.  OK1KCR          1299    11  JN79VS   668     10 W 11el DK7ZB
  4.  OK1OPT           573     3  JN69NX   700     10 W 10el.Y
  5.  OK2KYJ           554    10  JN89QQ   600     10 W 2x16el.LFA
  6.  OK5K             382     5  JN89VP   560     10 W 2x21 el Yagi
  7.  OK2OLS           280     6  JN89PR   525     10 W 15el.yagi

Na to, že měly na závod jen 1,5 hodiny hezký výsledek! 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud budete cokoliv psát, prosím zdržte se vulgárních výrazu. Vše ostatní se dá akceptovat :-)