sobota 17. října 2020

RADIO-CONTROLLED hodiny z Lidlu, aktivace tichého režimu :-)


V Lidlu se v akci za 99 kč objevily pěkné "analogové" hodiny. Je to tento model:






https://www.lidl-shop.cz/cs-CZ/AURIOL-Nastenne-hodiny/p100306791?mktc=shopping&gclid=CjwKCAjwrKr8BRB_EiwA7eFapj9k1PpUcgr_JAYGQGRzJWmIRqT30oV8gFIHd1ilTuOf7JAsumg_RRoCM-EQAvD_BwE

Původní cena 250kč, protože se nejspíš prodaly všechny s bílým ciferníkem a v obchodu zůstaly jen ty s černým , došlo na slevu. Při zběžném prostudování návodu na místě mě zaujalo v technických datech uvedení  možnosti přijímat jak klasický DCF signál, tak  signál vysílače MSF60 umístěného v Anglii.

Až doma jsem při podrobném studování návodu přišel na to, že hodiny se vyrábějí ve dvou verzích, přičemž v CZ jsou dostupné ty s DCF přijímačem.

HG06544A,B   - DCF77

HG06544A,B-BS  - MSF60

První test mne poměrně překvapil, sekundová a minutová ručka se hýbou nezávisle na sobě. Při sesynchronizování se nejprve nastaví všechny na  pozici 12 a po cca 4 minutách se rozběhne sekundová ručka, poté se nastaví i minutová s hodinovou. Co mě doslova překvapilo je citlivost hodin - "chytily" se bez problému kdekoliv v bytě, v chodbě v centru bytu , dokonce v garáži i ve sklepě.

Narozdíl od DCF budíku co mám už dlouhé roky od Conrada a dalších nástěnných DCF hodin TROPHY  made in Germany jsou hodiny z Lidlu subjektivně velmi citlivé!!!

Protože jsem byl zvědavý, jak to uvnitř vypadá, jal jsem se strojek hodin rozebrat.

Bylo třeba odstranit pružné vymezovací dráty mezi kovovým rámem a deskou hodin. Dále bylo třeba stáhnout  všechny ručky ze souosé hřídele. Tuto činnost doporučuji udělat v režimu, kdy všechny ručky ukazují na 12 tedy chvíli po vložení (a následném vyndání) baterie.

Budou se nám pak při opětné montáži jednodušeji osazovat zpět.

Dále je třeba povolit kovová matka, která drží vlastní mechaniku na ciferníku, pod matkou je podložka. 

Následně je možno celý hodinový strojek vyndat.



Na obrázku je vidět, kde jsou západky, kde je třeba zapáčit. Já jsem samozřejmě dvě ulomil, ale ničemu to nevadí, neboť plastový kryt je ve smontovaném režimu přimáčknutý k desce ciferníku a pevně drží díky šroubovém spoji na souosé hřídeli.

Trochu mě zklamaly asfaltové plivance na desce plošných spojů. K další demontáži jsem se neodvážil, neboť jsem měl trochu strach z rozsypaných koleček hodin. (špatná zkušenost z mládí u babiččina budíka)

Rozborka ale ukázala pěknou feritovou anténu , dva krystaly a hlavně nezávislé krokové motory pro minutovou a sekundovou ručku. I z toho jsem měl původně radost, neboť mě napadlo využít elektroniky hodin jako levný  rádiem řízený budič pro klasické Pragotron hodiny. Jenomže tahle myšlenka se ukázala také lichá, neboť pohon minutové ručky je koncipován po 10 sekundách. Každou minutu tedy do minutového motoru přijde 6 impulzů, minutová ručka se tedy pohne 6x za minutu. Správný posun je pak definován převody v hodinách. Pro použití jako budiče Pragotronů  by se tedy ještě muselo dělit 6x. 

Nicméně dva nezávislé motory umožňují jednoduchý "mod" hodin. Napadlo mě sekundový krokový motor od elektroniky odpojit.



 Sekundovou ručku až zas tak nepotřebuji a v ložnici by bylo fajn mít tiché - netikající hodiny. Nakonec jsem do boku plastového rámečku vtlačil za tepla dva piny z precizní patice a udělal obvod pohonu sekundové ručky s možností opětovného zapojení/vypojení.








 A sekundovou ručku jsem při montáži vrátil s tím, že při provozu stojí na místě. Pokud někdy budu chtít aby zase sekundová ručka fungovala, stačí propojit obě dutinky drátem. V případě trvalého SILENT-MODu stačí drátek od krokového motoru odpojit a neosazovat sekundovou ručku.

Hodiny s odpojeným krokovým motorem samozřejmě už netikají. 1x za 10 sekund sice cuknou minutovou ručkou, ale zvuk je mnohem tišší, než posun sekundové ručky o krok každou sekundu. Dá se říct, že to opravdu není skoro slyšet...

Znehybněním sekundovky ale přijdeme o zajímavou indikaci hodin - v návodu se mimo jiné píše, že zastavení sekundové ručky indikuje právě vybitou baterii - hodiny přitom ale běží dál, používají jen krokový motor pro minutovou a hodinovou ručku.  Napadlo mě původně onen tichý režim bez sekundovky nasimulovat sníženým napájením, ale bohužel v tomto režimu žijí hodiny jen z vlastnícho generátoru a nesynchronizují se z DCF signálu. Závěrem je třeba zmínit, že hodiny jsou schopné běžet i bez přijmu DCF.  Pokud tedy někdo někdy DCF vysílač ve Frankfurtu  vypne, nebo hodiny z jakéhokoliv důvodu nejsou schopné signál přijímat, máme možnost nastavit hodiny ručně - pomocí tlačítek na strojku hodin. Zajímavá funkce! Vše je podrobně popsáno v návodu:







5 komentářů:

  1. Dva krystaly? To by mě zajímalo. Oba jsou u přijímače? Nebo ten druhý je u té druhé kapky asfaltu (asi procesor) a časuje program? Tedy nejspíš oscilátor 32768 Hz. Proč se ptám... mnoho let vyrábím (no spíš jsem před lety vyráběl) DCF přijímače a používám v nich stařičký U4224B (Telefunken, později Temic a když to sežral Atmel, daly se obvody koupit jen v Číně), který má ve filtraci přijímaného signálu dva krystaly. Zatím jsem neviděl jiný přijímačový obvod, který by umožňoval připojit dva krystaly. A na selektivitě, tedy i odolnosti přijímače proti rušení je to hodně znát. A tyhle hodiny jsou prý hodně citlivé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeden šutr bude pro hodiny bez zavěšené DCF. Mám tyhle hodiny asi půl roku a opravdu jsou velmi citlivé. Nastaví se i ve výtahu, kde je dá se říct Faradyhova klec.

      Vymazat
    2. Ty hodiny se vůbec nenastavují ty nastavovat nemáte. Prostě do nich dáte baterii a pověsíte na zeď. A oni se sami nařídí víc není třeba řešit.

      Vymazat
  2. Prosím Vás, ráda bych se zeptala. Máme rádiem řízené hodiny z Lidlu a co se měnil čas, tak se hodiny vždy v noci posunou o hodinu napřed. Tedy jen za předpokladu, že přes den je správně nastavím. Pokud je nenastavím na správný čas, v noci zůstávají stále o hodinu dopředu. Snad si rozumíme. Jak tedy nastavit ty hodiny, aby se v noci nepřetáčely? Děkuju.

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za tip. Hodiny se mi povedlo v Lidlu koupit. Tedy spíš náhodou, než, že bych je sháněl. Koupil jsem je, protože jsem četl tuhle zajímavou recenzi, jinak mám hodin dost.
    Kdysi jsem viděl dámské náramkové hodinky, co neměly vteřinovku, tikaly taky jednou za deset vteřin a proto tam baterie vydržela hodně dlouho. Teoreticky 10x déle. Ale tu "jistotu desetinásobku" prosím nebrat tak moc vážně.
    Na chod hodin má taky vliv mechanické vyvážení ručiček. Asi víc než by si kdo myslel. Obyčejně stačí několik závitů drátu, případně ještě kapka cínu jako protiváha.
    A ještě jeden poznatek pro pomyslnou hodinářskou "ekorallye": když mi hodiny visely v paneláku na nezateplené betonové zdi, osvědčilo se mi dát pod hodiny tepelně izolační podložku. Asi 3 mm pěnové hmoty pod strojek s baterií. To pak i horší baterie ze sebe ještě něco vydá, když na ni nesálá zima ze zdi.
    Ještě jednou díky za tip, hlavně cenné postřehy.
    PS: Opět vyprodávali pouze černé ciferníky.

    OdpovědětVymazat

Pokud budete cokoliv psát, prosím zdržte se vulgárních výrazu. Vše ostatní se dá akceptovat :-)