pondělí 16. května 2016

IC-7400 - mrtvola

Je to 14 dní co mi přišel balík. Doma otevřu a v tom IC-7400. Poměrně používaná , dalo by se říct orvaná.
A u toho dopis, jestli bych se na to nepodíval. Že to bylo v servisu a že by to stálo....bla...bla. OK1xxx

Jenomže já už doma nemám HAM-SHACK. Z mé pracovny mi rodiny vystěhovala, má tam pokojíček syn.

Nakonec mě to těší, protože je tam podobný nepořádek , jako jsem tam měl já:


Hlavně je to v podobném stylu, na stole převažují dráty, ventilátory atd...

Ale to už jsem trochu mimo mísu....

V dopise u Icoma byla zpráva , že majitel předem nevolal, protože bych na to stejně neměl čas a že prý to tedy raději poslal rovnou. A že prý to může klidně ležet u mě a když to nejde, tak je to jedno.
Icom nejel - vůbec. Mrtvola, nešel zapnout.  Tomu nemůže tolik být, když to nejde zapnout říkám si.
Ovšem zápach spáleniny z útrob naznačoval, že moje úvaha bude nejspíš lichá.
V ložnici, kde mám malý stolek s PC ( a ulitou trafopájkou ) jsem dneska Icoma rozebral. Kdo to někdy dělal ví, že je to pěknej vopruz. Protože nebylo místo, vyprázdnil jsem jeden šuplík do máme pod postelí a tam rozebraného ICOMA vyskládal.
   Závada byla zřejmá ihned. Rozsáhle vypálené cesty od mikrofonního konektoru. Přesněji - zemní cesta. Někde byla odlepená v celé délce, někde jen jiná barva. A na několika modulech .
  Tohle přesně se stalo Frantovi OK1IBB - zprvu to vypadá, jako by se VF dostalo do MIC cesty a poničilo to zemní propojení v transceivru. Při bližžším ohledání fotografií už tenkrát  u Frantova Icoma 9100 bylo zřejmé, že závadu nezpůsobilo VF, ale velký proud.
Dle hledání v dokumentaci jsem zjistil, že u transceivru za provozu nejspíš upadla napájecí zem, a celý napájecí proud tekl přez MIC konektor ze sekvenceru, který Franta OK1IBB používá ve spojení s PA.
V servise u 9100 vyměnili nějaké bloky, rádio bylo v záruce, něco to stálo....

U 7400 , která byla rozebraná pod poselí byla příčina závady naprosto stejná.
Inu vzal jsem tenký měděný drátek, a všechny porušené měděné spoje jsem opravil. Včetně několika prokovů - asi 3 hodiny času. Kontrola ohmmetrem, sborka transceivru ( vždy něco zbyde Hi )  
Zzapnutí - RÁDIO BĚŽÍ!!!!
Ještě jsem donesl z garáže gelovku 12V/12Ah, abych vyzkoušel TX a zdá se, že je vše OK!
Sice nemohu otestovat výkon, citlivost, ale zdá se že vše funguje dobře.
Oprava se podařila a zprvu strašně vypadající závada se povedla odstranit.
Do mikrofonního konektoru jsem vřadil malou SMD pojistku kterou jsem vybrakoval ze šrotu z modemu, aby se stejná situace nepoakovala. Tentokrát by už mohlo prohořet něco dál...cesty jsou opravené 0,5mm Cu drátem.

   Spíš by mě zajímalo, proč na něco takového nemyslí výrobce. Je jasné, že se něco takového může přihodit, i když MIC vstup by měl být před připojením k sekvenceru oddělen galvanicky ( relé , tráfka...)
To že veškerý napájecí proud teče MIC vstupem asi ještě při RX projde, po zaklíčování to ale nemůže přežít. Čím dál se mi zařízení od Icoma přestávají líbit. Když uvážím co IC 7400 již má různých publikovaných závad a srovnám s jinými značkami, mám dojem, že to Icomáci začínají flákat. Doslova. To že  jsou nepodmazané výkonové prvky vazelínou je neomluvitelné, stejně tak jako další typicky  konstrukční vady.
Popsaná závada (i u 9100) potvrzuje, že konstruktéři nemysleli na všechno. U jiných transceivrů je např v zemní cestě odpor 22 Ohmů spolu se SMD tlumivkou - fungují jako velmi kvalitní ochrana výše popsaného stavu. A oprava je pak mnohem jednodušší. Doporučuji pojistky do transceivrů doplnit, nejen do MIC, ale třeba do CAT a datových konektorů. Např. u FT-817 je napájení na CAT konektoru "jištěné" odporem nízké hodnoty. Vzpomněl jsem si na to, protože už asi 4 roky slibuji Pavlovi OK1PVT, že mu SMD v jeho 817 vyměním.
Kdyby tam odpor nebyl a propoj byl "na tvrdo" při zkratu napájení na CAT to může odnést kde co...



Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud budete cokoliv psát, prosím zdržte se vulgárních výrazu. Vše ostatní se dá akceptovat :-)